Putrajaya, Kota Modernnya Malaysia


Putrajaya, Kota Modernnya Malaysia

Hari kelima lawatan kami, adalah mengunjungi Putrajaya, pusat pemerintahan negara Malaysia. Rombongan berangkat dari Kuala Kangsar pukul 8.30 waktu Malaysia dan perjalanan menuju Putrajaya ditempuh selama kurang lebih 5 jam dengan naik bus. Jalan yang kami lalui adalah jalan tol yang merupaka rangkaian jalan tol utama yang menguhungkan Singapore dengan Thailand. 

Putrajaya, sebuah kota modern. Yang dirancang oleh Perdana Menter Malaysia saat itu, Mahathir Muhammad, yang awalnya banyak ditentang karena memindahkan pusat pemerintahan Malaysia ke kota yang baru. Putrajaya adalah kota yang dirancang sejak awal. Lahan yang dipakai sebelumnya adalah kebun kelapa sawit yang dibuka untuk mengurangi beban kota Kuala Lumpur yang sudah padat. 

Sampai di Putrajaya, sebelum cek in di hotel, rombongan lebih banyak menghabiskan waktu untuk berkeliling Putrajaya melihat bangunan-bangunan penting sambil mendengarkan penjelasan tour guide. 
Di depan kantor Perdana Menteri Malaysia


Masjid Merah Putrajaya yang berada di sebelah kantor Perdana Menteri Malaysia


Kota Putrajaya dari atas bukit. Yang boleh tinggal di Putrajaya hanya pegawai pemerintahan saja

Masjid Besi Putrajaya saat senja, foto diambil dari hotel Dorsett
Danau Putrajaya, sebuah danau buatan dengan gemerlap lampu di malam hari

Kami menginap di sebuah hotel di tepi danau Putrajaya, sebuah danau buatan dan berada dalam satu bangunan dengan sebuah pusat perbelanjaan. 

Jamuan makan malam bersama Pengarah Jabatan Penerangan Malaysia

Jamuan makan malam diadakan di lantai 3 hotel Dorsett, tempat yang sama dengan tempat rombongan menginap. Kami bertemu dengan pengarah jabatan penerangan Malaysia Dato' Haji Ibrahim Bin Abdul Rahman, sejumlah pegawai jabatan penerangan Malaysia dan teman-teman yang pernah menjadi delegasi Malaysia saat berkunjung ke Indonesia beberapa bulan sebelumnya.
Pemberian cinderamata dari  Dato' Haji Ibrahim Bin Abdul Rahman kepada Bp Eko Slamet Riyanto
Jamuan makan malam bersama Jabatan Penerangan Malaysia
Bersama delegasi Malaysia yang pernah berkunjung ke Kim Surabaya
Belum afdol ke Malaysia kalau belum berfoto di depan menara kembar Petronas, dan jadilah selepas acara jamuan makan malam, teman-teman Japen Malaysia mengajak kami jalan-jalan ke Kuala Lumpur untuk melihat-lihat kota Kuala Lumpur di malam hari dan tentu saja berfoto di depan KLCC. (Rizki Rahmadianti)
Kim Surabaya di depan menara kembar Petronas
Di depan citi hall Kuala Lumpur

Share on Google Plus

About Kabar Surabaya

0 comments:

Posting Komentar